فارسی | English
Pardis Commercial Group فخر پردیس
  1. خانه
  2. مقالات
  3. مشقات
  4. کره کاکائو

کره کاکائو

کره کاکائو نوعی روغن گیاهی است که از دانه‌های کاکائو گرفته می‌شود .این کره دارای ۴۰ تا ۶۰ درصد چربی اشباع شده بوده و دارای عطر و رایحه شکلات است. نقطه ذوب آن معمولاً بین ۳۴ تا ۳۸ درجه سانتیگراد است و از آن جایی كه نقطه ذوب آن به دمای بدن نزدیك است به محض قرار گرفتن در دهان ذوب می گردد. کره کاکائو برخلاف پودر کاکائو تنها حاوی مقدار ناچیزی کافئین است.

كره كاكائو كه همان چربی دانه كاكائو می باشد، كاملا خوراكی می باشد و در صنایع مختلف از جمله شكلات سازی، دارویی و آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

كره كاكائو گرانترین جزء فرمولاسیون شكلات و مهم ترین جزء آن می باشد.

مراحل جداسازی كره كاكائو

ابتدا دانه های كاكائو را به مدت یك هفته به حال خود رها می سازند تا تخمیر شوند و بعد از خشك شدن، آن ها را برشته می سازند. این عمل باعث سست شدن پوسته دانه های كاكائو و ایجاد طعم مخصوص می گردد.

سپس دانه های كاكائو را آسیاب می كنند، از آن جایی كه دانه كاكائو حاوی مقدار قابل ملاحظه ای چربی است در اثر خرد شدن، مایع غلیظ و لیكور مانندی كه عصاره شكلات نام دارد به دست می آید این عصاره شكلات حاوی كره كاكائو و موادجامد كاكائو می باشد.

پس از پرس كردن عصاره شكلات، كره كاكائو جدا سازی شده و مواد باقیمانده پس از خشك شدن به پودر كاكائو تبدیل می گردند.

شكلات های سفید در واقع شكلات نمی باشد و از روغن كاكائو خالص همراه با شكر و مواد جامد و شیر تولید می شوند.

بی بوكردن كره كاكائو برای كاهش میزان اسیدهای چرب آزاد و تولید فرآورده ای مطلوب ضروری می باشد.

كره كاكائو مهم ترین جزء شكلات تیره است. کره کاکائو فاقد كلسترول و حاوی اسید اولئیك، استئاریك و پالمتیك اسید می باشد. چون قسمت اعظم آن اسید استئاریك است و این اسید بر افزایش چربی خون بی تاثیر می باشد بنابراین یك اسید چرب خنثی محسوب شده و تاثیری بر كلسترول خون ندارد.

كره كاكائو باعث كاهش تشكیل لخته خون می گردد و از این طریق در محافظت سیستم قلبی - عروقی نقش دارد.

سایر موارد استفاده از كره كاكائو

به دلیل داشتن خاصیت مرطوب كنندگی از آن در ساخت صابون و لوسیون های پوستی استفاده می گردد هم چنین خاصیت مرطوب كنندگی آن برای جلوگیری از ترك های شكمی در زنان باردار مفید تشخیص داده شده است. زیرا به دلیل نزدیك بودن نقطه ذوب آن به دمای بدن به راحتی جذب بدن می گردد و برای درمان مواردی چون اگزما، خشكی پوست و درماتیت توصیه شده است. علاوه بر آن كره كاكائو به دلیل دارا بودن پلی فنل های مخصوص كاكائو از تولید ایمونوگلوبولین E كه باعث تشدید علائم آسم ودرماتیت جلوگیری می كند.

ارسال نظر
نظرات تایید شده: 0 نظرات تایید نشده:
* نام شما:

ایمیل شما: (محرمانه)

تلفن شما: (محرمانه)

* پیام شما:
رتبه: بد            خوب

کد نمایش داده شده را تایپ نمایید:

تازه سازی